۲۹ شهریور ۱۴۰۳

بازداشت یک روزنامه‌نگار سوری توسط نیروهای طرفدار ترکیه در شمال این کشور

  • ۵ روز قبل

رصدخانه مستقر در انگلیس: «بکر القاسم» توسط سرویس اطلاعاتی و پلیس محلی ترکیه، بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه به نقل از یک گروه حقوق بشری گزارش داد یک روزنامه‌نگار سوری به نام «بکر القاسم» که برای چندین رسانه در منطقه‌ای تحت کنترل گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه در شمال این کشور فعالیت می­‌کرد؛ توسط مقامات محلی بازداشت شده است. بنابر اظهارات دید­بان حقوق بشر سوریه، هنوز دلایل بازداشت این روزنامه‌­نگار توسط پلیس محلی مشخص نشده است.

«نبیحه طه» ،همسر قاسم، که او نیز روزنامه‌­نگار است؛ طی مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت که او و همسرش روز دوشنبه در شهر «الباب»، محل زندگی آنها که در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده است، هنگام بازگشت از پوشش خبری یک رویداد، بازداشت شدند. «طه» اظهار داشت که مدت کوتاهی بعد آزاد شده است؛ اما «قاسم» همچنان در بازداشت به سر می‌­برد. وی افزود که از دلیل دستگیری و محل نگهداری همسرش اطلاعی ندارد. او گفت که پس از تفتیش خانه آنها، تلفن­‌ها، رایانه و دوربین­‌های قاسم نیز توقیف شده است.

رصدخانه مستقر در انگلیس که با شبکه‌­ای از منابع در سوریه مرتبط است بیان داشت که «قاسم» توسط سرویس اطلاعاتی و پلیس محلی ترکیه، بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. «عبدالرحمن مصطفی»، رئیس دولت موقت سوریه که این منطقه تحت حاکمیت وی است، به خبرگزاری فرانسه گفت که از بازداشت قاسم بی‌اطلاع است.

«قاسم» از سال ۲۰۱۹ برای خبرگزاری فرانسه فعالیت می­‌نماید. پوشش خبری جنگ داخلی سوریه و همچنین زلزله مرگبار فوریه سال ۲۰۲۳ در ترکیه و سوریه که در آن ۱۷ عضو خانواده خود را از دست داد، از جمله فعالیت­‌های وی بوده است. او همچنین با خبرگزاری رسمی ترکیه و رسانه­‌های محلی سوریه نیز همکاری نموده است.

«سوفی هوئت»، سردبیر خبرگزاری فرانسه از مقامات محلی در شمال سوریه درخواست کرد که فوراً خبرنگار این خبرگزاری را آزاد کنند و به او اجازه دهند آزادانه به فعالیت خود بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی