۲ آبان ۱۴۰۳

تظاهرات خانواده‌های ناپدیدشدگان در سراسر ترکیه برای اجرای عدالت

  • ۳ روز قبل

خانواده‌های ناپدیدشدگان و فعالان حقوق بشر با برگزاری تظاهرات در شهرهای استانبول، دیاربکر، باتمان، حکاری و اِزمیر، خواستار اجرای عدالت برای ناپدیدشدگان و پیگرد قانونی مقصرین آن شدند.

روز شنبه گذشته، خانواده‌های ناپدیدشدگان و مدافعان حقوق بشر در پنج شهر ترکیه تظاهرات کردند و خواستار اجرای عدالت برای ناپدیدسازی‌هایِ اجباری و پاسخگویی مقصرین شدند.

مادران ۱۰۱۶اُمین شب‌زنده‌داریِ هفتگی خود را در میدان «گالاتاسارایِ استانبول» برگزار کردند و خواستار اجرای عدالت برای «جِمیل کِرباییر» شدند که جزو اولین نفراتِ ناپدیدشده پس از کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ بود؛ و هرگز از بازداشت آزاد نشد. آنها با در دست داشتن گل میخک و عکس عزیزان مفقود شده خود، اعلام کردند: «میراثی که مادرِ جِمیل کِرباییر برای ما به جا گذاشته است؛ آن است که به جستجوی ناپدیدشدگان خود، بدون توجه به موانع، ادامه دهیم». «اِکبال اِرِن»، خواهر «هایرِتین اِرِن»، که او نیز در جریان کودتا در بازداشت ناپدید شد؛ افزود: «کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر، زخم‌های عمیقی بر جای گذاشت و ما همچنان به دنبال اجرای عدالت برای جنایات آن دوره هستیم.»

انجمن حقوق بشر (İHD) و خانواده‌های ناپدیدشدگان، ۸۱۴ اُمین تظاهرات هفتگی خود را در بنایِ یادبود حق زندگی در «پارک کوسویولو» در دیاربکر برگزار کردند. معترضان بر پیگیری پرونده «مِهمِت ظَفِر دِمیرکیران» که پس از بازداشت در سال ۱۹۹۵ ناپدید شد؛ تاکید کردند. «اُومِر سامان»، دبیر شاخه‌ی دیاربکر انجمن حقوق بشر گفت: «ما اینجا هستیم تا مقصرین ناپدیدشدن اجباری در جریان درگیری را پاسخگو کنیم و به اعتراضات خود تا اجرای عدالت ادامه خواهیم داد.»

همچنین معترضان برای ششصد و پنجاهمین هفته در بنای یادبود حقوق بشر در خیابان گلستان در باتمان تجمع کردند و درباره موضوع «ابراهیم کارتای» که پس از بازداشت در سال ۱۹۹۴ ناپدید شد؛ صحبت کردند. ناپدید شدن «کارتای»، مانند بسیاری دیگر، با انکار رسمی مواجه شد. پدرش، «کادری کارتای»، هنگامی که جویای سرنوشت پسرش شد؛ توسط مقامات تهدید و به سوی او تیراندازی شد.

تظاهرکنندگان ضمن برگزاری ۱۴۰ اُمین تظاهرات هفتگی خود در «یوکسِکووا» در «هاکاری»، اجرای عدالت را برای «مِتین کیراتلی»، پسر ۱۰ ساله‌ای که در سال ۱۹۹۲ با شلیک گلوله از یک پاسگاه نظامی کشته شد؛ خواستار شدند. «اُوزان آکباش»، نماینده شاخه هاکاری انجمن حقوق بشر گفت: مهم نیست چقدر زمان بگذرد؛ ما به مبارزه برای مشخص شدن سرنوشت عزیزان گمشده خود ادامه خواهیم داد.

در همین حال، انجمن حقوق بشر درخصوص پرونده «کِنان بیلگین»، که پس از بازداشت در سال ۱۹۹۴ ناپدید؛ تظاهراتی را بیرون از ساختمان قدیمی «سامر بانک» در «اِزمیر» برگزار کرد. اگرچه اظهارات شاهدان، دستگیری «بیلگین» را تایید نمود؛ ولی مقامات ترکیه همچنان آن را انکار می‌کنند. علی‌رغم اینکه دادگاه حقوق بشر اروپا، ترکیه را به دلیل ناپدیدشدن اجباری افراد زیادی محکوم کرده است؛ ولی پرونده دادگاه کِنان بیلگین در سال ۲۰۱۴ به دلیل قانون مرور زمان مختومه شد. با وجود انکار مداوم دولت و عدم اجرای قانون، خانواده‌ها و مدافعان حقوق بشر متعهد شدند که به مبارزه خود برای اجرای عدالت ادامه دهند و اعلام کردند ما هرگز از جستجوی ناپدیدشدگان خود دست نخواهیم کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی