۲۵ مهر ۱۴۰۳

درخواست کمیته حمایت از خبرنگاران از شبکه‌اجتماعی ایکس

  • ۱۳ روز قبل

درخواست «کمیته حمایت از خبرنگاران» از شبکه‌اجتماعی ایکس (X) برای عدم‌پذیرشِ حکم دادگاه ترکیه مبنی بر مسدود کردن حساب‌‌کاربری روزنامه‌نگاران.

به گزارش پایگاه خبری ترکیش مینوت (Turkish Minute)، کمیته حمایت از روزنامه نگاران (CPJ) از مدیران ایکس خواسته است که از دستور اخیر دادگاه ترکیه مبنی بر مسدود‌ کردن حساب‌‌کاربری چند روزنامه‌نگار و رسانه خبری تبعیت نکنند. بر اساس اعلام CPJ، در ۲۰ آگوست، دادگاه کیفریِ شهر گوموشان- Gümüşhane در شمال‌شرق ترکیه دستور داد که ۶۹ حساب‌کابری شبکه‌اجتماعی ایکس، از جمله حساب‌های حداقل سه روزنامه‌نگار و یک رسانه خبری در داخل ترکیه مسدود شود.

این کمیته گفت که حکم دادگاه که در پاسخ به درخواست پلیس محلی برای توقف تبلیغات سازمان تروریستی صادر شده است؛ ماهیت تبلیغات ادعایی را مشخص نکرده است. این فهرست شامل حساب‌های سیاست‌مداران، فعالان و افرادی از کشورهای مختلف است که برخی از آنها در داخل ترکیه از دسترسی خارج شده‌اند؛ و برخی دیگر از ۲۷ آگوست به حالت تعلیق درآمده یا حذف شده‌اند.

CPJ خاطرنشان کرد که علی‌رغم اینکه اسامی حساب‌های کاربری ِ«آمبرین زمان-Amberin Zaman» (خبرنگار ارشد وب‌سایت خبریِ المانیتور)، «دنیز تکین-Deniz Tekin» (خبرنگار گروه آزادیِ رسانه‌محلی-MLSA در دیاربکر) و روزنامه ینی‌یاشام (طرفدار کردها) در فهرست دادگاه وجود داشته‌اند؛ ولی قابل دسترسی هستند؛ از طرفی حساب «اوزنور دگر-Öznur Değer»، (گزارشگر پایگاه خبریِ طرفدار کردها با نام JINNEWS) غیرقابل دسترسی است.

«گلنوز سعید-Gulnoza Said» ،هماهنگ‌کننده برنامه CPJ در اروپا و آسیای‌مرکزی اظهار داشت: «مقامات ترکیه به انجام تحقیقات در فضای مجازی و سانسور کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت پوشش دروغین امنیت ملی ادامه می‌دهند. درخواست مسدود کردن چندین حساب ایکس، از جمله روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، در ترکیه که قبلاً رسانه‌ها همواره با محدودیت‌ دولت مواجه بودند؛ تأثیر منفی بر آزادی مطبوعات خواهد داشت».

دادگاه قانون اساسی ترکیه در سال ۲۰۲۰، اجازه پلیس ترکیه برای انجام تحقیقات در فضای مجازی را به دلیل حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده‌های شخصی لغو کرد. با این حال نیروهای امنیتی ترکیه به این رویه ادامه می‌دهند. دولت «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، به سرکوب آزادی بیان و اطلاعات متهم شده است. بر اساس گزارش سازمان غیرانتفاعی خانه آزادی (Freedom House) واقع در ایالات متحده، که اکتبر گذشته منتشر شده است؛ ترکیه در سال ۲۰۲۳ در میان کشورهای غیرآزاد از نظر آزادی اینترنت قرار دارد.

ترکیه که سال‌ها دچار حدّ نصابِ پایین در آزادی مطبوعات بوده است؛ در فهرست جهانی آزادی مطبوعات که توسط سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) که در ۳ می به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر شد؛ رتبه ۱۵۸ را در بین ۱۸۰ کشور کسب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی