۲۷ مهر ۱۴۰۳

آوارگی بیش از یک میلیون نفر از مردم لبنان به دلیل هراس از حملات نظامی

  • ۱۶ ساعت قبل

بر اثر حملات هوایی مداوم و مرگبار اسرائیل، بیش از یک میلیون نفر در سراسر لبنان آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی (WHO) که در روز دوشنبه ۹ مهر منتشر شد؛ در بازه زمانی ده روزه (۲۷ شهریور الی ۷ مهر ۱۴۰۳)، ۱۱ کارمند بخش درمان و بهداشت لبنان کشته و ۱۰ نفر زخمی شده‌اند. همچنین از مجموع ۳۱۷ مرکز بهداشتی-درمانی، ۳۷ مرکز بهداشتی به دلیل حملات، تعطیل و سه بیمارستان نیز تخلیه شده است. این گزارش می‌افزاید که بسیاری از کارکنان خدمات درمانی به ویژه در جنوب، بقاع و جنوب بیروت آواره شده‌اند.

درخواست بشردوستانه

«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته که «آنتونیو گوترش» ،دبیرکل سازمان ملل متحد، به شدت نگرانِ پیامدهای انسانی ادامه جنگ در لبنان است. «دوجاریک» در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک، درخواست دبیرکل سازمان ملل برای کاهش تنش، آتش‌بس و اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را تکرار کرد. وی افزود: دبیرکل و کارکنان ارشد او با نمایندگان ما در منطقه در تماس هستند. این نمایندگان با بهره‌برداری از روش‌های دیپلماتیک به تعامل خود با همه طرف‌ها ادامه می‌دهند. ماموریتِ نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفل) که در مرز جنوب لبنان و شمال اسرائیل گشت‌زنی می‌کنند؛ همچنان پابرجاست؛ اما شدت حملات نظامی مانع از انجام وظایف آنها یا حرکت در منطقه مسئولیت خود می‌شود.

مهاجرت به سوریه

در همین حال، به گفته آژانس پناهندگانِ سازمان ملل، حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر آواره‌ وارد سوریه شده‌اند. «فیلیپو گراندی»، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در توئیتی همراه با تصویر صدها نفر که در گذرگاه مرزی سوریه و لبنان به هم فشرده شده‌اند؛ گفت: خروج همچنان ادامه دارد. «گراندی» خاطرنشان کرد که تیم‌های آژانس در چهار نقطه عبور در داخل سوریه برای پشتیبانی از افراد تازه‌وارد حضور داشتند. این تحولات پس از تشدید خصومت‌ها بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان صورت گرفت. از سوی دیگر کمک‌های بشردوستانه توسط آژانس پناهندگان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) و سایر آژانس‌های سازمان ملل از جمله آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی(UNRWA) ارائه می‌شود که ۹ پناهگاه با ظرفیت ۳۳۵۰ نفر افتتاح کرده است.

«فادی الطیار»، سخنگوی آنروا، در لبنان گفت: آنروا در این پناهگاه‌ها بر اساس بی‌طرفی و عدم تبعیض، از آوارگان فلسطینی میزبانی کرده و به پناهندگان لبنانی و سوری و سایر نیازمندان کمک می‌کند. دفتر هماهنگی کمک‌های سازمان ملل(OCHA) گفت که ۹۰ درصد از یک میلیون نفر آواره در هفته گذشته خانه‌های خود را ترک کردند. این دفتر در توییتی اعلام کرد: در حال حاضر، با حملات شدید اسرائیل و دستور تخلیه غیرنظامیان، تعداد آواره‌ها از جنگ ۲۰۰۶ پیشی گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی