۱۸ شهریور ۱۴۰۳

اژین امینی، گروگان گروه مسلح پاک است

  • ۲ ماه قبل

در اردیبهشت ۱۴۰۰ به‌دلیل مشکلات خانوادگی و احتمال فریب اژین امینی، توسط گروه مسلح پاک به عضویت این فرقه مسلح درآمده است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از جوانرود، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اخیرا با مادر دختری به نام اژین امینی مصاحبه‌ای ترتیب داده بود که در سن ۱۴ سالگی گروه مسلح آزادی کردستان او را به عضویت درآورد. این پدیده نشان می‌دهد که اوضاع کودک‌سربازی و تأثیرات آن در جوامع محلی کردستان ایران همچنان یک مسئله حیاتی است. مادر اژین به تفصیل تلاش‌های خود برای بازگرداندن دخترشان را توضیح داده‌اند. این تلاش‌ها شامل تقاضای کمک از سازمان ملل در اربیل (که در هفته پایانی دی‌ماه ۱۴۰۲ جمعی از خانواده‌های این کودکان با همراهی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران مقابل سازمان ملل تجمع کردند)، اداره پلیس و دادگاه‌های اقلیم کردستان و تحقیق در عراق و مراجعات مکرر به مقر گروه مسلح آزادی کردستان برای دیدار با دخترشان بوده است. اژین امینی، متولد ۱۳۸۶ است. مصاحبه دوم دیدبان با مادر اژین همراه با مستندات جدیدی منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید: حقیقت در دل تاریکی: مادر اژین در جستجوی دختر ربوده‌شده

 

گفتنی است اژین امینی، در اردیبهشت ۱۴۰۰ به‌دلیل مشکلات خانوادگی (ازدواج اجباری در سن پایین) و احتمال فریب توسط گروه مسلح پاک به عضویت این فرقه مسلح درآمده است. همچنین خانواده امینی در هفته پایانی دی ماه ۱۴۰۲ راهی اربیل شدند و مقابل دفتر سازمان ملل تجمع و شکایات خود را به مراکز مربوطه ارائه کردند. گروه پاک در یک اقدام ضدانسانی و غیرحرفه‌ای نیز یک ویدیو به صورت یک اعتراف اجباری از اژین امینی در صفحات مجازی خود منتشر کرد. مادر اژین در این مصاحبه، همچنان نگران دخترش است و می‌گوید هیچ ارتباطی با اژین ندارد.

 

خبرنگار: خانم امینی! ماجرای عضویت دخترتان در پاک را به طور خلاصه تعریف کنید.

خانم امینی: دختر من به نام اژین امینی دو سال پیش که ۱۴ سال سن داشت، از ایران به مقر حزب پاک در کردستان عراق رفته و در آن حزب مستقر شده است. من همراه با همسرم بعد از ناپدید شدن دخترم به عراق رفتیم و بعد از یک ماه اقامت در عراق و جست‌وجوی فراوان موفق به ملاقات با دخترم شدیم. ملاقات ما تنها به مدت ۵ دقیقه در یک اتاق کوچک همراه با چند نفر خانم که مراقب ما بودند صورت گرفت. دخترم از ترس آنها نمی‌توانست با ما هیچ راحت باشد و آزادانه سخن بگوید. نفرات پاک، بعد از ملاقات ما را از آنجا بیرون کردند و بعد از آن تا هشت ماه پیش ما فقط ارتباط تلفنی با او در حد چند دقیقه و آن هم هر چهل روز یکبار داشتیم که تلفن را به دست دخترم می‌دادند و چند لحظه با او صحبت می‌کردیم و اطمینان پیدا می‌کردیم که سالم و زنده است. پس از اینکه در دی‌ماه ۱۴۰۲ برای شکایت به اربیل و مقابل سازمان ملل رفتیم دیگر خبری از دخترمان نداریم. نگران هستیم که پاک به دلیل شکایت ما، دخترمان را به قتل رسانده باشد. صدها پیغام ارسال کرده‌ایم و صدها بار تماس گرفته‌ایم؛ اما علیرغم اینکه پیغام‌های ما را می‌بینند هیچ پاسخی نمی‌دهند.

خبرنگار: آیا در سال ۱۴۰۳ خبر جدیدی از اژین دارید؟

خانم امینی: چند روز گذشته متوجه شدیم که یکی از دوستان دخترم به نام مهتاب (اهل ایلام) از مقرهای پاک فرار کرده و به ایران برگشته است. در تماسی که با وی داشتیم، اظهار داشت: «یک روز اژین تا شب گریه می‌کرد و با کسی حرف نمی‌زد. البته چون با من صمیمی بود، گفت: امروز پدر و مادرم قصد داشتن من را از چنگ آنها در بی

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی