۱۸ شهریور ۱۴۰۳

بازگشایی پرونده علیه آمریکا در دادگاه ایران توسط خانواده قربانیان ترور به دلیل حمایت از گروه پژاک

  • ۳ ماه قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران جمعی از شهروندان ایرانی شکایت خود را از دولت آمریکا و ۱۰۰ فرد آمریکایی به‌دلیل حمایت از گروه مسلح پژاک ثبت کردند.

دادخواست حقوقی از سوی ۴۲ تن از شهروندان غیرنظامی ایرانی که از قربانیان و زیان‌دیدگان ناشی از اقدامات تروریستی پژاک بوده‌اند، علیه دولت آمریکا و بیش از ۱۰۰خوانده دیگر آمریکایی که نقش مستقیم در تشکیل، حمایت و تقویت پژاک داشته‌اند در شعبه ۵۵ مجتمع شهید بهشتی تهران (امور بین‌الملل) ثبت شد.

براساس دادخواست مطروحه، دولت آمریکا با یک سیاست سیستمی در ایجاد و به‌کارگیری گروه‌های تروریستی نقشی موثر دارد. قربانیان اقدامات تروریستی آمریکا و پژاک مدعی شده‌اند: «دولت آمریکا حمایت‌های متعددی اعم از مالی، اطلاعاتی و لجستیکی از گروه پژاک داشته است».

در دادخواست مذکور خواندگان آن به دو بخش تقسیم می‌شوند: «بخش اول خواندگان آمریکایی که به هر نحوی به عنوان حامی پژاک از بدو تاسیس تا کنون به‌حساب می‌آیند و بخش دوم، خواندگان ایرانی که از سرکردگان و مقامات پژاک هستند».

با توجه به صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی استان تهران جهت رسیدگی به دعاوی حقوقی علیه دولت آمریکا و مقامات آن به استناد قوانین و مقررات بین‌المللی و داخلی، شعبه ۵۵ مجتمع شهید بهشتی که به طور تخصصی به دعاوی مرتبط با امور بین‌المللی رسیدگی می‌کند، مسئول رسیدگی به دادخواست در مورد اقدامات پژاک در پرتو حمایت‌های دولت ایالات متحده امریکا تعیین شده است.

خواهان‌های این دادخواست بخشی از قربانیان اقدامات تروریستی هستند که توسط پژاک کشته یا مجروح شده‌اند. بر این اساس این افراد شامل دو گروه از شاکیان هستند: گروه اول، والدینی هستند که فرزندان آنها مورد ربایش و گروگان‌گیری گروه قرار گرفته‌اند، گروه دوم نیز شامل فرزندان یا همسران آنها هستند که توسط گروه ناپدید شده‌اند». گفتنی است با توجه به اسناد منتشر شده در رسانه‌ها و همچنین تحقیقات کارشناسان دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، صدها کودک ایرانی به عنوان سرباز در ساختار پژاک حضور دارند و بسیاری نیز در جنگ‌های بی‌حاصل این گروه کشته شده‌اند.

در این دادخواست والدینی نیز طرح دعوا نموده‌اند که گروه پژاک کودکان زیر ۱۵ سال آنها را فریب داده‌ و با به‌کارگیری کودکان در اقدامات آموزش‌های نظامی و اقدامات تروریستی مخاطرات جدی علیه آنها فراهم یا فرزندان آنها را در معرض نابودی قرار داده است. قابل ذکر است که خواهان‌های دادخواست مذکور، علاوه بر مطالبه خسارات مادی و معنوی، خسارات تنبیهی و سایر خسارات دادرسی را نیز به عنوان بخش دیگری از خواسته خود مطالبه نموده‌اند.

گروه مسلح پژاک‌، یکی از گروه‌های مسلح در غرب کشور است و علاوه بر ایجاد ناامنی در غرب کشور که مانع جدی برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی آن منطقه بوده است‌، تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر از شهروندان عمدتا غیرنظامی کُرد و بیگناه را به قتل رسانده و قصد انجام اقدامات مسلحانه دیگری نیز علیه زیرساخت‌های حیاتی غرب کشور داشته که خنثی شده است.

سران این گروه علیرغم تحت تعقیب بودن توسط پلیس بین‌الملل‎، با حمایت دولت آمریکا آزادانه در کشورهای اروپایی از جمله کشور سوئد‌‌؛ اقامت و تردد داشته و اقدامات تروریستی علیه مردم ایران را طراحی می‌نمایند. بر اساس جدیدترین اظهارات یکی از سرکردگان این گروه با نام مستعار زیلان وژین که در اقدامی عجیب با رسانه بی‌بی‌سی فارسی انجام گرفته است، وی اذعان کرد که «اعضای این گروه آزادانه در اروپا و آمریکا تردد و فعالیت می‌کنند».

در واقع، اعضای یک گروه مسلح به راحتی اجازه حضور در اروپا و پارلمان اتحادیه اروپایی را کسب می‌کنند، دیدارهای مختلفی را انجام می‌دهند، در فضای مجازی خبر این دیدار را منتشر می‌نمایند و هیچکس، زحمت یک سوال را به خود نمی‌دهد: «اگر پژاک در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد، چگونه نماینده آن در اروپا حاضر می‌شود؟» آیا در هنگام ورود به خاک اروپا، سوابق امنیتی افراد بررسی نمی‌شود؟ آیا افراد درگیر در اقدامات مسلحانه، اجازه اقامت در خاک اروپا دارند؟ چرا کسی در پارلمان اروپا، از سرنوشت کودکان عضو پژاک سوال نپرسید؟ چرا در مورد ده‌ها اقدام به اخاذی، ربایش، استفاده از کودکان و زنان به عنوان سرباز، نماینده پژاک را مورد سوال و سرزنش قرار نداد؟»

مصاحبه زیلان وژین با بی‌بی‌سی فارسی، یک تناقض آشکار در سیاست‌های رسانه‌ای این رسانه بود؛ چرا که عملا به یک گروه مسلح تریبون داده شده بود. مصاحبه با وژین دقیقا مانند این بود که سرکرده گروه تروریستی داعش با یک رسانه انگیسی تحت قوانین آفکام مصاحبه کند و از فعالیت‌های گروه خود سخن بگوید و دفاع کند. در واقع اقدام بی.بی.سی، مصاحبه نبود صرفا چند سوال هماهنگ‌شده از رئیس پژاک پرسیده شد و او نیز تریبون را آماده دید تا از سیاست‌های گروه پژاک دفاع کند؛ بدون اینکه به آسیب حدود ۲۰ سال فعالیت مسلحانه، تخریب، اخاذی، آدم‌ربایی و… اشاره کند. وژین حتی یک بار به سیاست استفاده از کودکان به عنوان نیروی مسلح، اشاره نکرد و نگفت چرا گروه تحت امر وی، بارها از فعالان اقتصادی در مناطق کردنشین ایران اخاذی کرده است؟

شایان ذکر است پژاک، به عنوان شاخه ایرانی پ.ک.ک فعالیت می‌کند. پ.ک.ک نیز به عنوان یک گروه مسلح کُردی، در جغرافیای ترکیه و عراق فعال است. پ.ک.ک در لیست گروه‌های تروریستی بسیاری از کشورهای اروپایی قرار دارد. به عنوان مثال، نهاد فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان در تازه‌ترین گزارش خود در مورد تهدیدات داخلی در این کشور، نسبت به افراط‌گرایی خارجی و تهدید گروه‌های مختلف به طور جدی هشدار داده بود. گزارش این نهاد مهم آلمانی در بخش مرتبط با گروه‌های خارجی و اثرات آنها بر امنیت آلمان نوشته بود: «حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک)، جبهه آزادی‌بخش خلق انقلابی مارکسیست-لنینیست (DHKP-C) و جنبش راست‌گرای افراطی گرگ‌های خاکستری، از مهمترین گروه‌های خطرناک برای امنیت آلمان هستند». این گزارش ادامه داده بود: «پ‌.ک‌.ک به دلیل فعالیت‌های خشونت‌آمیز در مناطق مسکونی کردها برای امنیت داخلی در آلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است».

 

تصویر فوق، سایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا است که به صراحت پ.ک.ک را گروه تروریستی اعلام کرده است. البته آمریکا نیز به دلایل ملاحظات سیاسی، هم‌اکنون با شاخه‌های پ.ک.ک در سوریه در حال همکاری و غارت نفت سوریه است. البته آمریکا باز هم به دلایل سیاسی، در برابر حمله ترکیه به کردهای سوریه، سکوت کرد و اجازه داده است تا ترکیه هر جنایتی را در حق کردهای سوریه انجام دهد. اما واقعیت حقوقی آن است که پ.ک.ک از نظر آمریکا گروه تروریستی است.

 

تصویر فوق هم از سایت رسمی دولت کانادا است. کانادا هم پ.ک.ک را گروه تررویستی می‌داند. یعنی از منظر دو دولت مهم غربی، پ.ک.ک یک گروه تروریستی است و بی.بی.سی با زائده ایرانی آن مصاحبه کرده است و سعی کرده اقدامات آن را توجیه نماید. اما مهمتر از آمریکا و کانادا و ترکیه، اتحادیه اروپا است که بی.بی.سی در آن منطقه قرار دارد. اتحادیه اروپا نیز پ.ک.ک را گروه تروریستی خطاب کرده است. حال سوال این است اگر پ.ک.ک از دید آمریکا و کانادا و اروپا یک گروه تررویستی است، چگونه پژاک به عنوان شاخه ایرانی پ.ک.ک، تروریست نیست؟ چرا آمریکا از پژاک برای ضربه زدن به ایران و کردهای ایرانی حمایت کرده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی