۲۵ مهر ۱۴۰۳

با هدف ایجاد صلح در سوریه؛ کردهای سوری خواستار خروج ترکیه از این کشور هستند

  • ۱۱ روز قبل

شورای دموکراتیک سوریه به رهبری کردهای این کشور ضمن اعلام اینکه صلح در سوریه بدون خروج ترکیه امکان‌پذیر نیست، خواستار حمایت بین‌المللی و راه‌حل سیاسی با احترام به حقوق همه سوری‌ها شد.

شورای دموکراتیک سوریه (SDC) به رهبری کردها اعلام کرد که صلح در سوریه بدون خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه دست نیافتنی است. این شورا در بیانیه کتبی خود در ۲۱ سپتامبر و به مناسبت روز جهانی صلح تاکید کرد که صلح واقعی مستلزم راه‌حل سیاسی با احترام به حقوق همه مردم سوریه است و به سادگی با پایان یافتن درگیری به دست نمی‌آید؛ بلکه بر اساس دموکراسی، تنوع و عدالت اجتماعی با مشارکتِ فعال همه سوری‌ها ایجاد می‌شود.

این بیانیه تاکید کرده که صلح واقعی و پایدار تنها زمانی امکان‌پذیر است که راه‌حل‌های سیاسی مبتنی بر احترام به حقوق همه مردم سوریه باشد. در ادامه، شورا اظهار داشت که اعتماد و درک متقابل برای صلح ضروری است؛ و تاکید کرد که ابتکارات مثبت، به جای مداخله نظامی، بسیار مهم است. همچنین این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواست تا تلاش‌های خود را برای دستیابی به راه‌حل سیاسی تقویت کند و از فرآیندهای گفتگو و میانجی‌گری برای حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها حمایت کند. شورای دموکراتیک سوریه با تاکید بر اینکه حضور نظامی مستمر ترکیه در سوریه، تلاش‌های صلح را تضعیف می‌کند؛ اظهار داشت که صلح واقعی تنها زمانی حاصل می‌شود که ترکیه به اشغال خود پایان دهد.

این شورا که در طول جنگ داخلی سوریه، در سال ۲۰۱۱، تشکیل شد؛ ارتباط نزدیکی با نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) -گروه نزدیک به پ.ک.ک – دارد. شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسیِ نیروهای دموکراتیک سوریه است که هدف آن، ایجاد یک سیستم ائتلافی و مردمی در سوریه با حمایت از حقوق همه گروه‌های قومی و مذهبی است؛ و تشکیل آن بر اساس دولت خودمختار شمال و شرق سوریه به رهبری کردها است که به دنبال آینده سیاسی غیرمتمرکز پس از پایان جنگ داخلی سوریه می‌باشد. شورا ضمن دفاع از  راه‌حل سیاسی برای درگیری، خواستار حمایت بین‌المللی برای پایان دادن به مداخلات نظامی ترکیه در سوریه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی