۲۶ شهریور ۱۴۰۳

ترکیه خروج نیروهای خود از شمال عراق را تکذیب کرد

  • ۱۹ روز قبل

استقرار نیرو توسط ترکیه، روابط آنکارا با بغداد را متشنج کرد و مقامات و سیاستمداران عراقی بارها خواستار خروج نیروهای ترکیه شده‌اند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، ریاست‌جمهوری ترکیه روز پنجشنبه گذشته خروج نیروهایش از عراق را به عنوان بخشی از توافق امنیتی جدید با بغداد رد کرد و گفت ترکیه به عملیات نظامی فرامرزی خود علیه نیروهای وابسته به گروه پ.ک.ک ادامه خواهد داد. بر اساس مقاله‌ای که روز چهارشنبه گذشته توسط شبکه خبری T24 (نزدیک به مخالفان دولت اردوغان) منتشر شد، ادعا شده بود در یادداشت تفاهمی که در ۱۵ آگوست توسط وزرای دفاع ترکیه و عراق در آنکارا امضا شد، آمده است که ترکیه با خروج نیروهایش از عراق موافقت کرده است.

مرکز مقابله با اطلاعات نادرست (DMM) که وابسته به اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه است، تصویری از مقاله T24 را به اشتراک گذاشت و این خبر را تکذیب کرد. این مرکز تاکید کرد که «در این توافقنامه امنیتی که هماهنگی نظامی و امنیتی بین عراق و ترکیه را پوشش می‌دهد، اشاره‌ای به عقب‌نشینی ترکیه نشده است. این در حالی است که ماده یک این توافقنامه امنیتی که به هدف این توافق می‌پردازد، تصریح می‌کند که ترکیه و عراق باید به حاکمیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند و شامل «پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در خاک عراق و تعلیق انواع نقض‌ها» است.

گفتنی است نیروهای ترکیه نزدیک به یک دهه است که در باشیقه، پایگاهی در شمال شرق موصل حضور دارند. توافقنامه امنیتی مقرر کرده ترکیه و عراق یک مرکز هماهنگی امنیتی مشترک در بغداد و یک مرکز آموزشی و همکاری مشترک در باشیقه ایجاد خواهند کرد. مرکز DMM با بیان اینکه این مراکز امکان از بین بردن تهدیدات سازمان‌های تروریستی علیه حاکمیت، امنیت و امنیت منطقه‌ای دو کشور را فراهم می کند، افزود: مبارزه ترکیه با تروریسم هم در داخل و هم در خارج از مرزهایش با قاطعیت ادامه دارد.

این یادداشت تفاهم زمانی امضا شد که عراق و ترکیه چهارمین نشست امنیتی خود را در اوایل ماه جاری در آنکارا برگزار کردند. فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در ۱۵ اوت در آنکارا به خبرنگاران گفت که ترکیه با واگذاری پایگاه نظامی بشیقه به نیروهای عراقی موافقت کرده است. شایان ذکر است ترکیه در سال ۲۰۱۵ پس از کنترل بخش‌هایی از خاک عراق توسط (داعش) به این بهانه که در حال آموزش نیروهای محلی است، نیروهای خود را در بشیقه مستقر کرد. این استقرار نیرو توسط ترکیه، روابط آنکارا با بغداد را متشنج کرد و مقامات و سیاستمداران عراقی بارها خواستار خروج نیروهای ترکیه شده‌اند.

هماهنگی امنیتی بین آنکارا و بغداد از زمانی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اوایل سال جاری به عراق سفر کرد، گسترش یافته است. از آن زمان، عراق اقدامات متعددی را علیه حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) انجام داده است، از جمله ممنوعیت این گروه و تعطیلی سه حزب سیاسی به اتهام ارتباط با آن.

ترکیه همچنین در منطقه کردستان عراق حضور نظامی دارد، جایی که دارای ۷۴ پایگاه نظامی است. دولت فدرال در بغداد و دولت منطقه‌ای در اربیل تا حد زیادی در مورد تهاجمات نظامی ترکیه و ویرانی‌هایی که درگیری بر مردم غیرنظامی و محیط زیست تحمیل کرده است، سکوت اختیار کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی