۱۸ شهریور ۱۴۰۳

حمله اوباش به مراسم رقص در دیاربکر ترکیه

  • ۲ ماه قبل

حمله اوباش به مراسم رقص در جنوب شرقی دیاربکر ترکیه ترس از تحمل‌ناپذیری سازمان یافته را افزایش می‌­دهد.

در دیاربکر ترکیه با اکثریت کُرد، یک رویداد فرهنگی که توسط یک مدرسه رقص خصوصی در یک فضای عمومی برگزار شده بود، توسط گروهی که شعارهای مذهبی سر می­‌دادند مورد حمله قرار گرفت که در نتیجه آن تعدادی از تماشاچیان و شرکت‌کنندگان مجروح شدند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، یک رویداد رقص در فضای باز که توسط یک مدرسه خصوصی رقص در استان کردنشین جنوب شرقی دیاربکر ترکیه برگزار شد، مورد حمله خشونت‌آمیز گروهی قرار گرفت که منجر به زخمی شدن تعدادی از تماشاچیان و شرکت‌کنندگان شد.

این رویداد فرهنگی که در ویاسی­تما پارک توسط مدرسه رقص سویینگ برگزار شد، زمانی که گروهی شعار «الله اکبر» سر دادند و از شرکت‌کنندگان خواستند متفرق شده و آنجا را ترک کنند، به خشونت تبدیل شد. هنگامی که حضار از ترک محل خودداری کردند، مهاجمان با  صندلی به مردم حمله کردند. تعدادی از شرکت‌کنندگان مجروح شدند که دو نفر با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. تیم‌­های پلیس و فوریت‌­های پزشکی پس از اطلاع شاهدان در محل حاضر شدند.

عدالت کایا، نماینده دیاربکر از حزب برابری خلق­‌ها و دموکراسی (DEM) طرفدار کردها، این حمله را در شبکه­‌های اجتماعی محکوم و با مدرسه رقص سوینگ ابراز همبستگی کرد و مهاجمان را مرتجع و فاشیست خواند. وی تصریح کرد: «ما در کنار مدرسه هستیم و با کسانی که نمی‌توانند تنوع، جوانان و زنان این شهر را تحمل کنند، مخالفیم».

کایا همچنین به حزب‌الله ترکیه به عنوان پیشینه احتمالی مهاجمان اشاره کرد. حزب‌الله ترکیه، یک گروه سنی افراطی­ است که به حزب الله لبنان وابسته نیست و در سال ۱۹۸۵ در جنوب شرقی ترکیه (شمال کردستان) با اکثریت کردها یک سال پس از شورش حزب کارگران کردستان (PKK) ظهور کرد. در پی این حمله، برخی از نمایندگان حزب‌الله ترکیه در پارلمان تصاویر و بیانیه‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و این گروه رقص را به «انحراف و بی‌احترامی به ارزش‌های دینی» متهم کردند. حتی فاروق دینچ، نماینده حزب‌الله ترکیه اهل مرسین، خواستار پیگرد قانونی رقصندگان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی