۲۶ شهریور ۱۴۰۳

خلع سلاح گروه‌های مسلح کُرد در شمال عراق

  • ۲۰ روز قبل

مقامات اقلیم کردستان اعلام کردند: «تصمیم به خلع سلاح، تصمیم ما نیست، این تصمیم دولت فدرال است. ما فقط دستورات آنها را اجرا می‌کنیم».

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که گروه‌های مسلح کُرد رسماً دستور تخلیه اردوگاه‌های خود را دریافت کرده‌اند. آنها قرار است به کمپ سورداش در نزدیکی سلیمانیه منتقل و خلع سلاح شوند. حسن پانا، معاون دبیرکل کومله به صدای آمریکا گفت: «این تصمیم را برای جلوگیری از خونریزی پذیرفته‌ایم، مشروط بر اینکه بتوانیم به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه دهیم». پانا می‌گوید ما به مقامات اقلیم کردستان اطلاع دادیم: «شما تسلیم ایران شده‌اید، ای کاش با این کار موافقت نمی‌کردید، زیرا این تصمیم در تاریخ ثبت می‌شود». آنها پاسخ دادند: «این تصمیم ما نیست، این تصمیم دولت فدرال است. ما فقط دستورات آنها را اجرا می‌کنیم».

پانا همچنین مدعی شد: «برای جلوگیری از درگیری بیشتر، پذیرفتیم که به سمت اردوگاه‌های تعیین شده حرکت کنیم. ما نمی‌پذیریم که به عنوان پناهنده معرفی شویم و به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه می‌دهیم. محیط مناسبی برای کار سیاسی ما باید فراهم شود. ما هر سناریویی را که در آن تحت نظارت سازمان ملل محبوس شویم، رد می‌کنیم».

گفتنی است در ۱۹ آگوست، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، رسماً از وزیر مهاجرت و آوارگان عراق درخواست کرد تا استفاده از کمپ سورداش را برای خلع سلاح و اسکان گروه‌های مسلح کرد ایرانی تایید کند. در پاسخ، ایوان فایق، در همان روز با درخواست مشاور امنیت ملی موافقت کرد.

اظهارات پانا در حالی است که گروه‌های مسلح کُرد بارها با اقدامات مسلحانه عده زیادی از مردم کُرد در ایران را به قتل رسانده‌اند. اقدامات گروه‌هایی مانند کومله، پاک، پژاک، پ.ک.ک، دموکرات و… نیز باعث شده تعداد زیادی از نوجوانان و افراد زیر سن قانونی به عنوان نیروی مسلح در این گروه‌ها حضور داشته باشند. این گروه‌ها با اخاذی و ایجاد ناامنی، همچنین باعث عدم توسعه مناطق کردنشین ایران شده‌اند. ترور، اخاذی، کودک‌ربایی، استفاده از زنان و کودکان به عنوان عضو مسلح و… از دیگر مواردی است که به عنوان نقض حقوق بشر در کارنامه این گروه‌ها ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی