۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دو روزنامه‌نگار کُرد در حمله پهپادی ترکیه کشته شدند

  • ۲۱ روز قبل

عراق حمله پهپادی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و بر اساس گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ)، روز جمعه ٢٣ آگوست در اثر حمله پهپادی ارتش ترکیه به یک اتومبیل در شهر سید صادق استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق، دو روزنامه‌نگار کرد کشته شدند و یک روزنامه‌نگار دیگر زخمی شد. به گفته این کمیته «گلستان تارا» و «هیرو بهاالدین» روزنامه‌نگاران زن در این حمله کشته شده‌اند و «ریبین بکر» نیز به شدت زخمی شده است. این سه روزنامه‌نگار کارمند کمپانی رسانه‌ای «چتر» در سلیمانیه بوده‌اند. کمپانی‌ای که برای تلویزیون‌های «سترک» در بلژیک و «آرین» در سوئد تولید محتوا می‌کند و در ماه‌های اخیر به شکل ویژه حملات ارتش ترکیه به شمال عراق را پوشش داده است. این دو تلویزیون به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) نزدیک هستند. یگانه رضائیان، هماهنگ‌کننده موقت برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، در این‌باره ضمن ابراز تاسف، گفته که «مقامات ترکیه باید با سرعت تحقیقات خود در زمینه این حمله را آغاز و مشخص کنند که آیا این تیم روزنامه‌نگاران به دلیل کارشان مورد حمله قرار گرفته‌اند یا خیر».

البته برخی منابع نیز گزارش داده‌اند که شش خبرنگار دیگر نیز در این حمله مجروح شدند. نهادهای رسانه‌ای در اقلیم نیز از ارتش ترکیه خواسته‌اند که به هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران در اقلیم کردستان پایان دهد. همچنین در حالی که هم یک منبع امنیتی عراق و هم سرویس مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان این حمله را به ترکیه نسبت می‌دهند، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که این «ارتش ترکیه» نبوده است که این حمله را انجام داده است.

این حمله با واکنش‌ مناقشه‌برانگیز مقام‌های اقلیم کردستان مواجه شد. آژانس مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان که تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق و بارزانی‌هاست گفته که «در حمله هوایی ترکیه به یک خودرو متعلق به حزب کارگران کردستان، یکی از اعضای ارشد این حزب و یک نگهبان وی کشته شده‌اند». این در حالی است که قباد طالبانی، معاون رئیس اقلیم کردستان از حزب اتحادیه میهنی، تاکید کرده که قربانیان این حمله روزنامه‌نگار بوده‌اند و آن را به شدت محکوم کرده است. طالبانی همچنین گفت: «این قتل غیرقابل توجیه، ناقض تمام قوانین و هنجارهای بین‌المللی و نقض آشکار حاکمیت عراق بود». حوال ابوبکر، فرماندار سلیمانیه، حملات نظامی در اقلیم کردستان و حملاتی را که غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و به اموال آنها آسیب می‌رساند، به شدت محکوم کرد. ابوبکر با اشاره به «شهید بودن» دو خبرنگار کشته شده در حمله پهپادی ترکیه تاکید کرد که اقدامات نظامی تنها بحران را عمیق‌تر می‌کند و بار دیگر خواستار گفت‌وگو به عنوان تنها راه واقعی رسیدن به صلح شد. فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در مجلس نمایندگان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای در خصوص حملات پهپادی ترکیه به خبرنگاران گفت: «ما به عنوان فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق حمله پهپادی را به شدت محکوم می‌کنیم. این نوع حمله جنایتکارانه نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند و برخلاف همه اشکال قوانین و هنجارهای بین‌المللی است. این حمله همچنین نقض آشکار حاکمیت و حریم هوایی عراق است. بنابراین، ما از دولت فدرال می‌خواهیم که سکوت خود را در قبال تجاوزات روزانه علیه خاک و حریم هوایی عراق و کردستان که تهدیدی جدی برای جان غیرنظامیان است بشکند». در همین حال جمعیت کردهای آلمان نیز این حمله را «تروریسم دولتی» خوانده و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده است.

مراسم تشییع جسد این دو خبرنگار نیز با حاشیه‌های زیادی همراه بود. حضور گزارشگر تلویزیون «روداو» با اعتراض مردمی مواجه شد و برخی از حضار گفتند: «کسانی که راه خیانت را می‌روند، همین الان این مراسم را ترک کنند». پدر هیرو بهاالدین، «همدستان محلی را به ایجاد امکان حمله متهم کرده است» و گفته «مرگ بهتر از این است که حزب دموکرات کردستان به دخترم برچسب ستیزه‌جو بزند. دخترم به عنوان روزنامه‌نگار برای یک سازمان مدنی کار می‌کرد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی