۲۶ شهریور ۱۴۰۳

عراق، پ.ک.ک را در فهرست سازمان‌های ممنوعه قرار داد

  • ۲ ماه قبل

این صریح‌ترین بیانیه دولت عراق در مورد وضعیت این گروه تا به امروز بوده است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، دولت عراق روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه با انتشار دستوری رسما فعالیت «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) که در درگیری طولانی‌مدت با ترکیه بوده است را ممنوع اعلام کرد.

به‌رغم ممنوعیت فعالیت این گروه‌ که در آلمان نیز به عنوان یک «گروه تروریستی» قلمداد می‌شود، به‌نظر می‌رسد دولت عراق از تحقق درخواست طرف ترکیه‌ای برای قرار دادن نام این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی امتناع کرده است.

ترکیه به دنبال همکاری بیشتر با بغداد در مبارزه با پ.ک.ک است. این گروه از دهه ۱۹۸۰ علیه ترکیه عملیات‌های نظامی انجام می‌دهد. در دستوری که در روز ۱۴ ژوئیه صادر شد و روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه توسط وزارت امور اداری پارلمان این کشور منتشر شد، آمده است که السودانی، نخست‌وزیر عراق، دستورالعمل‌هایی را صادر کرده است که نام پ.ک.ک در تمامی مکاتبات رسمی به عنوان «حزب ممنوعه کارگران کردستان» نوشته شود.

این صریح‌ترین بیانیه دولت عراق در مورد وضعیت این گروه تا به امروز بوده است.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در ماه آوریل برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته از عراق بازدید کرد. در آن زمان، اردوغان گفت که او و سودانی در مورد «گام‌های مشترکی که می‌توان علیه سازمان تروریستی پ‌.ک‌.ک و گروه‌های وابسته به آن که ترکیه را از خاک این کشور هدف قرار می‌دهند، برداشت، مشورت کرده‌اند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی