۱۸ شهریور ۱۴۰۳

مرگ فرزنده مظلومی در غربت و دفن در ترکیه؛ ثمره عضویت در پ.ک.ک

  • ۲ ماه قبل

فرزنده مظلومی که متولد ۱۳۷۲ در ماکو است؛ به دلیل یافتن شغل عازم ترکیه شد؛ اما در نهایت در جنگ پ.ک.ک و ترکیه کشته شد.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، یکی از مهمترین جنایات گروه مسلح پ.ک.ک و سایر گروه‌های مسلح کُردی، ناپدیدسازی اجباری اعضا است. در این جنایت که می‌توان آن را جنایت علیه بشریت دانست، سرنوشت فرد عضو، مبهم است. مشخص نیست یک عضو پ.ک.ک؛ زنده یا کشته شده و اگر زنده نیست، جسد وی کجا دفن شده است. بدین ترتیب، خانواده عضو پ.ک.ک همواره در نگرانی است و خبری از فرزند خود ندارد. از سوی دیگر بسیاری از اعضای پ.ک.ک در جنگ با ترکیه کشته شده‌اند و جسد آنها در ترکیه و نه در ایران دفن شده است. فرزنده مظلومی، عضو کشته شده گروه پ.ک.ک از جمله این افراد است. او که متولد ۱۳۷۲ در ماکو است؛ به دلیل یافتن شغل عازم ترکیه شد؛ اما در نهایت در جنگ پ.ک.ک و ترکیه کشته شده است. مشروح مصاحبه خبرنگار دیدبان در ماکو با برادر وی، منتشر شده است.

 

سوال: جناب مظلومی! لطفا بفرمایید چه عاملی باعث عضویت برادرتان در پ.ک.ک بود؟ آیا در خانواده مشکل خاصی داشت؟ آیا قبلا کسی از خانواده شما، در گروه‌های مسلح، عضویت داشته است؟

مظلومی: ما هیچ مشکلی نداشتیم. برادرم به دلیل فقدان موقعیت شغلی در ایران ناچار به مهاجرت به سمت ترکیه و مشغول شدن به کار چوپانی در آنجا شد و هیچ مشکلی از نظر خانوادگی نداشت و هیچ‌وقت هم هیچ پیش‌زمینه‌ای نسبت به هیچ دسته و گروهی نداشت و هیچ‌وقت هم پیش نیامده بود که ابراز علاقه‌ای نسبت به هیچ کدام از گروه‌های مسلح داشته باشد و یا بخواهد فعالیتی داشته باشد. در واقع، اصلا سیاسی نبود. تنها دلیلی که برادرم از ایران خارج شد، این بود که بتواند مدتی را در ترکیه مشغول باشد و پولی کسب کند و بعد از آن هم بتواند به اروپا مهاجرت کند. هدف اصلی رفتن او به ترکیه، مهاجرت به اروپا بود و نه فعالیت سیاسی و نظامی.

سوال: شما چگونه متوجه شدید که برادرتان پس از رفتن به ترکیه ناپدید شده است؟ با او چگونه ارتباط داشتید؟

مظلومی: چند ماهی از رفتن برادرم گذشته بود و مدتی هم با همدیگر در ارتباط بودیم. او به من گفته بود در ترکیه مشغول به کار چوپانی است. ما هم به خیال اینکه برادرمان مشغول به کار است، زیاد حساسیتی نشان ندادیم. اما مدتی گذشت ولی دیگر خبری از برادرمان نشد. به تلفن ما جواب نمی‌داد. نگران شدیم ولی فکر کردیم که شاید موفق شده از ترکیه خارج شود و خودش را به یکی از کشورهای اروپایی رسانده باشد. وقتی عدم ارتباط، طولانی شد (حدود ۳ ماه)، بیشتر نگران شدیم و در نهایت خبر فوت وی را دریافت کردیم. او اصلا به اروپا نرسیده بود…

سوال: چطور متوجه مرگ برادرتان شدید؟ او کجا کشته شده بود؟

مظلومی: ما هیچ خبری نداشتیم و اصلا نمی‌دانستیم او کشته شده است! فکر کردیم در مسیر اروپا قرار دارد. تا اینکه یکی از دوستانمان که او هم خیلی شوکه شده از ما پرسید: «آیا یکی از اعضای خانواده شما عضو پژاک شده است»؟ ما هم چون می‌دانستیم که برادرمان تنها برای کار کردن به ترکیه رفته است و هیچ قصد و نیتی نداشته، منکر این قضیه شدیم. یعنی باور نمی‌کردیم برادرم عضو پژاک/ پ.ک.ک شده باشد! تا اینکه خودمان هم در شبکه‌های تلویزیونی جستجو کردیم و فهمیدیم که متاسفانه برادرمان در ترکیه کشته شده است. اما چگونه امکان دارد؟ چگونه او را فریب داده بودند؟ چطور شده بود که برادر ما که هیچ چیزی در رابطه با این گروه‌ها نمی‌دانست بخواهد عضو و یا حتی کشته شود؟ اصلا باور نمی‌کردیم!

سوال: پس از شنیدن این خبر چه کاری انجام دادید؟ آیا از صحت این خبر اطمینان حاصل کردید؟ به ترکیه رفتید؟

مظلومی: بعد از آنکه آن خبر را شنیدم، سریع خودم را به ترکیه رساندم. پس از جستجوهای مختلف بیمارستانی که جسد برادرم در آن جا بود را پیدا کردم. در آنجا به من گفتند که برادر شما در جنگ کشته شده است، ولی جنازه او را نمی‌توانیم به شما تحویل دهیم. به همین دلیل مجبور شدیم که او را در خاک ترکیه دفن کنیم و بعد از آن هم پیگیر شدم که برادر من چگونه و به چه دلیل عضو پ.ک.ک شده است! اما هیچ کس هیچ پاسخی به من نداد. اعضای پ.ک.ک تا به امروز هیچ خبری به ما ندادند و هیچ دلیلی نسبت به کشته شدن برادر من ارائه نکردند. اصلا نمی‌گویند که او کجا و چگونه کشته شده است. پ.ک.ک هیچ پاسخی به سوالات ما نداده است. چرا برادر من باید دور از خانواده و کشورش در ترکیه دفن شود؟ برادر من یک ایرانی بود، چرا در ترکیه کشته شود؟! چه دلیلی دارد در ترکیه بجنگد؟! جنگ پ.ک.ک و ترکیه، چه ارتباطی با ما دارد؟ هیچ کدام از سوالات ما توسط پ.ک.ک، پاسخ داده نشده است. برادر من چگونه عضو شده است؟ پاسخ خانواده ما را پ.ک.ک می‌دهد یا پژاک؟

برادر من آن زمان خیلی جوان بود. تازه سربازی‌اش تمام شده بود و موفق به دریافت گذرنامه شده بود. به خیال خودش فکر می‌کرد می‌تواند هر طور شده مهاجرت کند و در یک کشور اروپایی زندگی کند. اما نمی‌دانست در این مسیر امکان دارد که فریب بخورد و کشته شود! زندگی‌ جوانان کُرد برای پ.ک.ک هیچ اهمیتی ندارد و خیلی راحت آنها را فدای ذهنیت مریض سران خود می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی