۲۹ شهریور ۱۴۰۳

پلیس ترکیه ۳ کارگر را به دلیل گوش دادن به آهنگ کردی ضرب‌و‌شتم و بازداشت کرد

  • ۱۰ روز قبل

پلیس با همراهی ماموران امنیتی محلی و صاحب یک شهربازی کارگران را قبل از بازداشت آنها مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.

پایگاه خبری آرتی گرچک روز جمعه گزارش داد که پلیس ترکیه سه کارگر ساختمانی را در بالیکسیر پس از اینکه در حال گوش دادن به آهنگ‌های کردی در یک پارک محلی بودند، مورد ضرب و شتم قرار داده و بازداشت کرد. این حادثه در ۲۱ آگوست زمانی رخ داد که پلیس به کارگران مراجعه کرد و با استناد به شکایات مردمی خواستار پاسخ آنها شد. کارگران توضیح دادند که فقط به موسیقی گوش می‌دهند. پلیس با همراهی ماموران امنیتی محلی و صاحب یک شهربازی کارگران را قبل از بازداشت آنها مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.

این کارگران پس از بازداشت به دادگاه بالیکسیر منتقل شدند و در آنجا به «ترویج حزب غیرقانونی کارگران کردستان [پ‌.ک‌.ک]» و «ممانعت از انجام وظایف مأموران اجرای قانون» متهم شدند. یکی از کارگران به نام جمال گوزل دستگیر شد، در حالی که اوزگور ایپک و مهمت آرگین تحت نظارت قضایی آزاد شدند. پ‌.ک‌.ک از دهه ۱۹۸۰ رهبری جنگ مسلحانه علیه دولت ترکیه را برعهده داشت و این کارزار نظامی، جان ۴۰۰۰۰ نفر را گرفته است. این گروه توسط ترکیه و متحدان غربی آن به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

اوزگور ایپک که از آن زمان به زادگاهش در دیاربکر بازگشته است، این حادثه را دارای انگیزه‌های نژادپرستانه توصیف کرده و مدعی شده که صاحب پارک تفریحی با آنها برخورد کرده و گفته است: «اینجا ترکیه است، شما باید ترکی صحبت کنید. اینجا هیچ کردی نیست». او گفت که شدت خشونت باعث ترس آنها از جان خود شده و در جریان حمله، یکی از محافظان امنیتی آنها را تهدید کرد و گفت: «شما فقط یک گلوله تا مرگ فاصله دارید».

ایپک همچنین مدعی شد که افسران امنیتی بیمارستان حرکات ملی‌گرایانه انجام داده و آنها را تهدید کرده و گفته‌اند: «اینجا ترکیه است، شما تسلیم خواهید شد». علیرغم جراحات، از جمله شکستگی بینی یکی از دوستانش، گزارش شده است که پزشکان معالج قبل از بازگرداندن کارگران به ایستگاه پلیس گزارشی غیرواقعی نوشته‌اند. سرهات ارن، نماینده حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها- طرفدار کردها- در مورد رفتار با این کارگران از وزارت دادگستری و وزارت کشور سوال کرده است. او همچنین به کمیسیون تحقیق حقوق بشر مجلس شکایت کرد. ارن خاطرنشان کرد که هیچ تحقیقی در مورد پلیس و محافظان امنیتی که در حمله ادعایی دخیل بودند، صورت نگرفته است.

اوزگور ایپک همچنین نسبت به امنیت جانی دوستانش که در بالیکسیر هستند، ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که هویت کردی آنها تنها دلیل بدرفتاری با آنها بوده است. او اتهامات مالک شهربازی و سایر مردم محلی مبنی بر شعار دادن و اظهارات سیاسی را رد کرد و گفت که این اتهامات برای توجیه خشونت علیه آنها ساخته شده است. این کارگران قصد دارند به انجمن حقوق بشر (İHD) شکایت کنند و به دنبال عدالت برای آنچه آنها به عنوان یک حمله سازمان‌یافته توصیف می‌کنند، باشند. ایپک گفت: «ما حقوق خود را مطالبه خواهیم کرد. ما این ظلم را نمی‌پذیریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی