۱۸ شهریور ۱۴۰۳

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران: اقلیم کردستان عراق سلیمان احمد را آزاد کند

  • ۲ ماه قبل

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) از مقامات اقلیم کردستان عراق خواست که سلیمان احمد، روزنامه‌نگار را آزاد کنند.

این روزنامه‌نگار کُرد پس از دستگیری در اکتبر سال گذشته در بازگشت از مراسم تشییع جنازه یکی از اعضای خانواده‌­اش در شمال شرق سوریه، به مدت هشت ماه در بازداشت به سر می‌­برد و در سلول انفرادی تحت شکنجه قرار گرفته است.

در حالی که سلیمان احمد از۳۰ ژوئن در دادگاه کیفری دهوک در اقلیم کردستان عراق در انتظار محاکمه است، کمیته حمایت از خبرنگاران بیانیه‌­ای صادر کرده و خواستار آزادی فوری این روزنامه‌نگار کرد و رفع تمامی اتهامات علیه وی شده است. احمد بر اساس ماده ۱ قانون شماره ۲۱ سال ۲۰۰۳، راجع به تضعیف امنیت اقلیم کردستان، محاکمه خواهد شد، ماده قانونی که بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان منطقه بر اساس آن محاکمه شده‌­اند.

این روزنامه‌نگار کُرد از ۲۶ ژوئن به مدت ۲۴۶ روز در زندان دهوک، حبس است. بنا بر گزارش­‌ها، وی در ۲۵ اکتبر توسط نیروهای امنیتی داخلی مرتبط با حزب دمکرات کردستان عراق در گذرگاه مرزی فیش خابور با سوریه هنگام بازگشت از مراسم تشییع جنازه پدرش ربوده شد. محل اختفای احمد به مدت ۲۱۱ روز مبهم بود و وکلای او در ۲۲ می، اولین و تنها ملاقات خود را با او انجام دادند. در این جلسه کوتاه حقوقی، احمد اظهار داشت که در سلول انفرادی بوده و توسط گارد زندان مورد شکنجه بدنی قرار گرفته است. همچنین وضعیت سلامتی وی وخیم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی