۱۸ شهریور ۱۴۰۳

گزارش شبکه العربیه از قندیل

  • ۴ سال قبل

شبکه العربیه طی گزارشی مفصل با جنگجویان پ.ک.ک. در قندیل مصاحبه کرده است. آنان می‌گویند جنگ علیه دولت ترکیه را تا زمانی که جمهوری ترکیه مسئله کُرد را حل کند ادامه خواهند داد. از زمان آغاز عملیات جدید نظامی ترکیه از اواسط سال 2020، اولین بار است که پ.ک.ک. به رسانه‌ها اجازه فیلمبرداری در قندیل را می‌دهد.

خبرنگار از عضو پ.ک.ک سوال می‌پرسد آیا از اینترنت و تلفن همراه استفاده می‌کنید؟ عضو پ.ک.ک، اذعان می‌کند به دلیل احتمال شناسایی و رهگیری توسط ترکیه، آنها از هیچ وسیله الکتریکی، به جز رادیو استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل، هیچ ارتباطی با خانواده خود ندارند. این عضو پ.ک.ک مدعی می‌شود که آنها برای آزادی هر چهار بخش کردستان در حال جنگ با ترکیه هستند. البته وی به ارتباط کردستان ایران با ترکیه اشاره نکرد! همچنین به دلیل فقر تئوریک توضیح نمی‌دهد که چه کسی پ.ک.ک را مسئول آزادی کردستان کرده است؟ و مگر اوجالان مدعی نشده بود که در پی تجزیه نیست؟ او در پاسخ به مجری در مورد تروریستی بودن پ.ک.ک از منظر آمریکا و اروپا، همان حرفهای تکراری را می‌زند و مدعی شد که تروریستی خواندن پ.ک.ک، مبتنی بر منافع غرب است. البته این امر، کاملا صحیح است و پ.ک.ک، برای اروپا در حد ابزار است. در سوریه، شاخه پ.ک.ک، نیروی زمینی آمریکا شد و در نهایت، آمریکا ترکیه را بر پ.ک.ک ترجیح داد و با حمله ترکیه به عفرین و مناطق کردنشین سوریه، همراهی کرد تا نشان دهد کردها در سیاست خارجی آمریکا، ابزار هستند.

البته در تهیه این گزارش، نباید فراموش کرد که عربستان مشکلات جدی در سیاست خارجی با ترکیه دارد؛ به ویژه بعد از قضیه قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه و به همین دلیل هم اخباری مبنی بر حمایت عربستان و امارات از پ.ک.ک علیه ترکیه منتشر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پرطرفدارها

پربحث‌ترین

کُردی